Geen ideeën van ik

Het allerbelangrijkste kernpunt in de beoefening van de Dhamma.

Inhoudsopgave

De zintuigen is het gebied van Mara

Zelfvertrouwen en begrip

Het pad van Mara en het Pad van de Boeddha

Concentratie kan leiden tot fixatie

Mara en het ik

Het doorbreken van de band van onwetendheid

Het allerbelangrijkste kernpunt van de beoefening

Prent dit goed in je geest

Extra aanbevelingen

 

Het essentiële van Pali termen op STI

Op www.sleuteltotinzicht.nl worden vele links met Pali termen tussen de tekst gebruikt. Omdat Pali de taal is die in het oorspronkelijke boeddhisme (Theravada) gehanteerd wordt, leer je de zuivere betekenis ervan. Dit is essentieel om de echte boeddhistische Leer, wat de Boeddha werkelijk heeft onderwezen, correct te leren begrijpen.

Het grote voordeel van Pali woorden is dat je dankzij deze Pali termen heel gericht een onderwerp tot in details kunt onderzoeken waardoor je snel de ware Dhamma leert kennen (sutava) zoals het een edele discipel (ariyasavaka) betaamt. Het feit dat de teksten op STI uitermate zorgvuldig zijn georganiseerd, draagt hier in grote mate aan bij.

Probeer altijd eerst een globale kennis over een onderwerp op te doen. Denk niet dat je meteen alle gerelateerde links op een pagina moet gaan volgen, want dan kom je in een eindeloze cirkel. Bovendien kun je niet altijd alles in één keer perfect kennen. Dat heeft tijd nodig. Door de artikelen vaker te lezen en de Dhamma in praktijk te brengen, leer je ook uit ervaring en zal je kennis gestaag toenemen totdat het 'tot volle wasdom' komt. Het zien van de ware Leer is een groot geluk.

Dit is de weg van de echte Dhammanuvatti. Zie ook pariyatti.

De zintuigen is het gebied van Mara

In de gang van het dagelijks leven is het essentieel je zintuigen te bewaken (abhijjha domanassa). Zintuiglijke objecten is het gebied van Mara. Hoe meer je toegeeft aan de wil van je zintuigen, hoe meer ruimte Mara krijgt. Het heeft alles van doen met voorkeur en afkeer (anurodhapativirodha).

Wanneer je vaak toegeeft aan de wil van de zintuigen (kamacchanda), je ze de vrije teugel geeft, zul je steeds onoplettender (pamada) worden omdat er geen zintuiglijke bewaking (indryaguttadvara) is. Twijfels (vicikiccha) zullen toenemen en zelfvertrouwen (saddha) zal afnemen.

Zelfvertrouwen en begrip

Vertrouw je klakkeloos op wat je zintuigen je ingeven? Ben je op dit gebied wel zorgvuldig, kritisch en onderzoekend genoeg? Neem je klakkeloos aan wat mensen vertellen? Wat goed of verkeerd is? Zelfvertrouwen is een uitermate belangrijke factor voor de ontwikkeling van een stabiele mentale toestand. Om je overal in het leven doorheen te kunnen slaan, is zulk een toestand hard nodig.

Ten eerste is waarneming (sañña) niet altijd zuiver, dus is aandacht (avajjana) en zorgvuldigheid (patisankha) hierin erg belangrijk. Niet zomaar klakkeloos aannemen (sarambhapi) wat je zintuigen waarnemen. Wanneer je onrustig (uddhacca) bent is de kans dat je snel vastgrijpt (upadana) in je waarnemen groter. Vanwege dit vastgrijpen ben je toegeeflijk in je zintuiglijke waarneming en wordt dat waarnemen steeds onzuiverder. Het vertroebelt. De ene onzuivere waarneming is een voorwaarde, een bouwsteen, voor de waarnemingen die daarop volgen. Dat is omdat je er zelf steeds onbewust iets aan toevoegt (papañca). Zo bouwt het zich op waardoor vertroebeling van visie toeneemt, je steeds meer gaat twijfelen (vicikiccha) en verward (vitakka santhana) raakt. Er ontstaan verdraaiingen (vipallasa).

Ten tweede verhinderen zintuiglijke verlangens (kamacchanda) een onderzoek naar waarheid (dhamma vicaya) in gang te zetten. Want verlangen wil steeds ergens omheen in plaats van er doorheen. Dit is waarom de geest vaak ongegronde smoesjes aanvoert. Wanneer zintuiglijk verlangen hardnekkig is, zorgt het voor ontkenning van de realiteit dat tot begoocheling (moha) leidt. Dit is een vorm van verlangen die niet wil weten. Dus letterlijk het verlangen 'om niet te weten'. Een gezonde scepsis is echter goed, omdat het uitnodigt tot onderzoek. Dit is een twijfel waarin er geen klakkeloze aanname is, en dat is goed.

Zintuiglijk verlangen is een ernstige hindernis (pañca nivarana) voor de bevrijding van lijden. Onderzoek naar realiteit daarentegen, is een factor van verlichting (bojjhanga), dus essentieel voor bevrijding van lijden. Deze twee staan daarom loodrecht op elkaar.

↑ Vijf hindernissen (pañca nivarana) → ↓ Verlichtingsfactoren (bojjhanga).

↓ Vijf hindernissen → ↑ Verlichtingsfactoren.

Wanneer het waarnemen zuiver is, begrijp je wat er is, wat er zich voordoet. Zelfvertrouwen en begrip gaan dus samen. Wanneer je duidelijk begrijpt wat er is, ongeacht wat dat ook is, geloof je in jezelf. Op die manier moet geloof onderbouwd zijn door begrip. Dhamma staat voor realiteit (sacca), hoe dingen zijn. Wanneer je de realiteit duidelijk begrijpt, is er ook geloof in de Boeddha. Deze dingen komen allemaal bij elkaar wanneer er begrip is. En wanneer iemand een kletsverhaal verkondigt, geloof je dat niet als er begrip in je aanwezig is.

Zelfvertrouwen (saddha) is een essentiële factor in het boeddhisme om het allerhoogste doel — Nibbana — te bereiken. Zie bijvoorbeeld M106.3. Zelfvertrouwen heeft dan ook een zeer hoge prioriteit binnen de boeddhistische Leer. Juist begrip (samma ditthi) is niet voor niets de 1e factor van het Achtvoudige Pad.

Eén van de dingen die een grote invloed kunnen hebben, is goede of verkeerde vrienden. Er is de kwaadaardige vriend (papa mitta) en de goedaardige vriend (kalyana mitta). Bij een verdraaide visie (ditthi vipallasa) wordt het verkeerde in het goede gezien en het goede in het verkeerde. Dit heet 'de wereld op z'n kop zien'.

In de Samseva Sutta verwijst de Boeddha naar twee richtingen naar waar het heen kan gaan wanneer je de verkeerde of goede vrienden hebt.

"Door gezelschap met slechte mensen (asappurisa samseva) ontstaat luisteren naar slecht advies, daardoor onwijze overdenkingen (ayoniso manasikara), daardoor onoplettendheid en mentale verwarring, daardoor gebrek aan zintuiglijke beheersing, daardoor drievoudig slecht handelen via het lichaam, de spraak en de gedachten, daardoor de vijf hindernissen (pañca nivarana), daardoor hunkering naar bestaan (bhava tanha)."

"Door gezelschap met goede mensen (sappurisa samseva) komt luisteren naar goed advies, daardoor vertrouwen/geloof (saddha), daardoor wijze overdenkingen (yoniso manasikara), daardoor indachtigheid (sati) en helder begrip (sampajañña), daardoor zintuiglijke beheersing, daardoor drievoudig goed gedrag (in lichamelijk handelen, spraak en gedachten), daardoor de vier fundamenten van indachtigheid (satipatthana), daardoor de zeven factoren van verlichting (satta sambojjhanga), daardoor bevrijding door wijsheid (pañña vimutti)."

A10-062 — Samseva Sutta — Gezelschap

Tip Zie ook mitta in het woordenboek voor een heel mooie compilatie over vriendschap.

Het pad van Mara en het Pad van de Boeddha

Wanneer er geen bewaking van de zintuigen is, zal zintuiglijke toegeeflijkheid (kama) langzaamaan een gewoontepatroon worden en ontstaat er een 'pathway' dat niet zonder gevaren (adinava) is. Het zal steeds meer kracht gaan krijgen waardoor de realiteit (sacca) uit het oog verloren raakt en verdraaiing (vipallasa) toeneemt.

Serieus zijn is aandacht schenken aan wat er is, niet wat je wilt dat er is, waardoor zintuiglijkheid wordt gevoed (ahara). De interesse (piti) in onbenullige en/of verkeerde zaken, doet de geest afbuigen naar het verkeerde. Het leidt de aandacht af van belangrijke en/of goede zaken. (Piti kan verbonden zijn met morele, immorele en neutrale staten van bewustzijn.)

De eerste factor van het Edel Achtvoudige Pad (ariya atthangika magga) is juist begrip (samma ditthi). Maar wanneer de aandacht uitgaat naar een verkeerd (akusala) object, ontwikkelt zich het verkeerde begrip (miccha ditthi) en niet het juiste begrip (samma ditthi).

Er zijn twee paden in de wereld die duidelijk onderscheiden moeten worden: het verkeerde pad, dat van Mara en het goede Pad, dat van de Boeddha. Wie het pad van Mara bewandelt, ontwikkelt de pad-factoren van het pad van Mara. Wie het Pad van de Boeddha bewandelt, ontwikkelt de pad-factoren van het Pad van de Boeddha (ariya atthangika magga). Zo eenvoudig is het, maar vanwege zintuiglijkheid (kama) begrijpen mensen niet wat lijden (dukkha) is. Zien de wereld op z'n kop (vipallasa).

Concentratie kan leiden tot fixatie

Concentratie (samadhi) is een neutrale mentale factor. D.w.z. dat de concentratie op een heilzaam (kusala) of op een onheilzaam (akusala) object gericht kan zijn. Onthoud goed dat bewustzijn 'de neiging heeft te kleven aan een mentaal object'. Daarom kan concentratie leiden tot fixatie.

Het object waarop de concentratie gefixeerd kan zijn, kan van alles zijn. Onzinnig geklets via internet, de telefoon etc., geruchten, onzedelijke en andere kwalijke zaken, etc. Vaak fixeren mensen zich op een leraar waardoor er een persoonsverheerlijking ontstaat alsof hij de enige echte is. Ook zijn er hordes van mensen die achter bepaalde leiders/leraren aanlopen en deze op een voetstuk plaatsen. Dergelijke personen vormen dan een autoriteit en wordt veroorzaakt door het vastgrijpen (upadana), waardoor mensen zich afhankelijk (nissito) van iets of iemand maken. Het verkeerde in zo'n persoon wordt dan niet gezien, het wordt ontkent (moha). Dit is allemaal vanwege zintuiglijk verlangen (kamacchanda)

Je kunt ook gefixeerd zijn op een religie waardoor de mentale slaap toeneemt in plaats van afneemt. Een cruciale kern wat de Boeddha heeft onderwezen, is het onafhankelijk (anissito) zijn, wat hij o.a. illustreerde met De gelijkenis van het vlot. Het onafhankelijk zijn dient op elk object van toepassing te zijn, vandaar de Boeddha de leer van het afhankelijk ontstaan (paticcasamuppada) heeft onderwezen.

Je kunt ook gefixeerd zijn om het doel, Nibbana, te verwerkelijken. Maar dat gaat niet werken omdat fixatie gepaard gaat met begeerte (tanha). Hierdoor schiet je het doel voorbij omdat Nibbana een staat is waarbij je juist vrij bent van begeerte.

Wanneer je gefixeerd bent op een punt, zie je niet wat daar omheen is, wat er nog meer is. Dus wanneer zintuiglijkheid keer op keer gevoed wordt, er aan toegegeven wordt, wanneer er geen controle van de zintuigen is, leidt dat tot een beperkte geest en tot ontkenning van wat er is. Tot begoocheling (moha). Het werkt juist begrip (samma ditthi) tegen waardoor belangrijke levenslessen worden gemist en iemand niet in staat is om te leren (passati).

Vanwege het voortdurend toegeven aan zintuiglijkheid (kama) wordt de aandacht (avajjana) getrokken naar dat wat niet waardevol is, wat niet essentieel is. Hierdoor ontstaan er kwaadaardige onheilzame mentale staten (manasa papan). Dit leidt tot (samvattanti) gevaar (adinava). De geest buigt dan af naar het neerwaartse pad (apaya). Dit is wat Mara de Kwade (Maro Papima) wil. Dit is waar de Boeddha voortdurend voor waarschuwde.

Wanneer iemand zintuiglijk verlangen (kamacchanda) onder controle brengt, de zintuigen bewaakt, leidt dit tot veiligheid (khemam) en geluk. Dit is wat de Boeddha voortdurend benadrukte.

Mara en het ik

Waar er een vastgrijpen is in het waarnemen, daar is het 'ik', daar is Mara. Waarneming is daarom niet altijd zuiver. Wees dus altijd waakzaam (sati).

"Hier (idha), Bahiya, moet je jezelf aldus trainen: 'In hetgeen men ziet, zal slechts zijn wat gezien is; in hetgeen men hoort, zal slechts zijn wat gehoord is; in hetgeen gevoeld wordt, zal slechts zijn wat gevoeld is; in hetgeen men waarneemt, zal slechts zijn wat waargenomen is.' Op deze manier moet je jezelf trainen, Bahiya."

"Als, Bahiya, in hetgeen je ziet, slechts is wat gezien is; in hetgeen je hoort, slechts is wat gehoord is; in hetgeen je voelt, slechts is wat gevoeld is; in hetgeen je waarneemt, slechts is wat waargenomen is, dan, Bahiya, zul je niet 'daarbij' horen; als, Bahiya, je niet 'daarbij' hoort, dan, Bahiya, zul je niet 'daarin' zijn; als, Bahiya, je niet 'daarin' bent, dan, Bahiya, zul je noch hier, noch aan de andere zijde, noch tussen beide in zijn. Precies dit is het einde van lijden."

Ud1-10 — Bahiya Sutta — Bahiya

Mara impliceert 'de kracht van het ik'. Dus hoe meer je toegeeft aan de wil van de zintuigen (kamacchanda), hoe meer Mara aan kracht wint, hoe dominanter het 'ik'. Mara en het 'ik' kan je beschouwen als twee gelijke krachten die alleen maar nadeel geven en je in gevaar (adinava) brengen. Vandaar dat alles draait om zelfoverwinning.

Vanwege het 'ik' zijn er bezoedelingen waardoor je jezelf aan de wereld conformeert, door de wereld op sleeptouw laat nemen, door de wereld laat beïnvloeden (asava) en dus laat conditioneren. Op die manier kun je onmogelijk vrij (vimutti) zijn. Want dit is niet de weg van vrijheid (vimutti), maar de weg van worden (bhava) waardoor je steeds in een bepaalde wereld blijft ronddolen (samsara). Net zo lang je jezelf door Mara laat misleiden en je niet 'jezelf kunt zijn'.

Door zintuiglijke toegeeflijkheid raak je bevriend met Mara.

Door zintuiglijke toegeeflijkheid (kama) raak je bevriend met Mara. Deze misleider, deze kwade vriend (papa mitta), legt je aan banden (kama guna).

Het doorbreken van de band van onwetendheid

Wanneer 'ik' overwonnen is, wanneer alle ideeën van 'ik' (attanuditthimuhacca) zijn uitgeblust (nirodha), dan is aan alle slavernij (yoga) een einde gekomen (yoga kkhema). Dan zit de grote taak erop. Dan zal er niets meer zijn waardoor je nog in beslag wordt genomen en niets dat nog over je domineert. Het is het vrij zijn van de ideeën van 'ik' dat de band van onwetendheid (avijja) verbreekt (avijja yoga visamyoga) en je waarlijk vrij (vimutti) kunt zijn. Daarom zijn het niet de mensen en allerlei dingen en gebeurtenissen die lijden (dukkha) veroorzaken, maar het hechten (upadana) eraan (S56-011). Dit hechten is vooral vanwege de dominantie van 'ik' (Mara). Zelf reageren we op dingen, zelf grijpen we dingen vast. Zowel intern als extern. Daarom is de innerlijke autoriteit de meest dominante autoriteit.

Wanneer de geest een wasbeurt heeft gehad is hij zo helder als de ochtendzon.

Wanneer alle ideeën van 'ik' volledig opgehouden hebben te bestaan, er geen enkele notie van 'ik' is (waar een correcte training aan vooraf gegaan is), ervaar je enkele minuten louter een licht zoals de kleur van deze zon. Iets anders is er dan niet. Deze staat is de staat van het 'meta-bewustzijn'.

Het is een staat waarin de geest een 'wasbeurt' krijgt waardoor hij van alle bezoedelingen wordt gezuiverd. Arahatschap.

Na de verschoning van bezoedelingen kan hij de dingen zien zoals ze werkelijk zijn.

Nadat de geest uit het 'meta-bewustzijn' terugkeert en verschoond is van alle bezoedelingen, kan hij de dingen zien zoals ze werkelijk zijn (yathabhuta). Precies zoals een stil wateroppervlak de omgeving weerspiegelt zoals het is.

Het allerbelangrijkste kernpunt van de beoefening

Je kunt veel over de Dhamma weten, en dat is natuurlijk een mooi en goed ding. Want zonder het bestuderen (pariyatti) van de ware Dhamma is het onmogelijk dat de juiste kennis bij je ontstaat. Zonder de juiste kennis van de Dhamma is het onmogelijk om correct te oefenen (patipatti). Zonder correct te oefenen (de Dhamma in praktijk te brengen) is het onmogelijk om tot een diep doordringend (pativedha) inzicht te komen dat nodig is om het doel (Nibbana) te realiseren. Allemaal heel logisch, nietwaar?

Maar wat is nu het allerbelangrijkste kernpunt in die beoefening van de Dhamma? Het is zelfoverwinning, de overwinning van 'ik'. Het is verbonden met eerlijkheid/oprechtheid (ujukata), erkennen (abhiññeyya) en herkennen (samjañana). Neem jezelf voor om zeer zorgvuldig en kritisch je eigen 'ik' te observeren: 'ik zal eens heel goed naar mezelf gaan kijken'. Dit is het allerbelangrijkste kernpunt in de beoefening. Zolang je dit niet doet, zolang deze intentie (chanda) er niet is, kan je veel kennis van de Dhamma hebben, maar zul je het 'ik' in stand houden en het doel niet kunnen bereiken.

Inderdaad, de meeste mensen zijn huiverig om dat 'ik' gade te slaan, om dat kritisch onder de loep te nemen. Mara wil niet gekend worden. Maar wanneer je dat 'ik' bewustzijn (viññana) met serieuze en diepe aandacht (avajjana) observeert en het indachtig (sati) bent, verliest het steeds een beetje van z'n oude 'persoonlijke cocon'. Dan ontstaat er aanpassingsvermogen in de geest (citta kammaññata) en kan hij meeveranderen op de stroom van het leven dat niet statisch, maar dynamisch is. Wanneer je het 'ik' overboord gooit, wanneer je aan het 'ik' kunt 'sterven', sterf je aan het oude. Dit stelt bewustzijn in staat te vernieuwen waardoor het z'n bezoedelingen kwijtraakt.

Omdat er een vernieuwing van bewustzijn plaatsvind, kun je ontdekken (passe). Dit is waarom boeddhisme een heel mooie ontdekkingstocht is. En dit is waarom de overwinning van 'ik' helemaal niet iets is om bang (bhaya) voor te zijn. De overwinning van 'ik' betekent veiligheid (khemam). Mara te vriend houden betekent gevaar (adinava). Vriendschap (mitta) is erg belangrijk, maar kies wel de goede vrienden.

Uit de Dhammapada:

034. Zoals een vis die uit zijn waterrijke verblijf gehaald is en op het land geworpen is, net zo spartelt deze geest wanneer Mara's koninkrijk verlaten wordt.

varijo'va thale khitto okamokata ubbhato pariphandat'idam cittam maradheyyam pahatave

Zoals een vis die uit zijn waterrijke omgeving gehaald is en op het land geworpen is, zo spartelt ook de geest wanneer het koninkrijk van Mara verlaten wordt.

Prent dit goed in je geest

Alles wat er is, alles wat er gebeurt, alle toestanden, alle dingen, wat het ook is, mentaal of fysiek, in welke vorm en in welke sfeer (avacara) van bestaan dan ook, intern of extern. Alles binnen de vijf aggregaten van hechten (pañca upadana kkhandha) die het gehele bestaan uitmaken, dat is het geconditioneerde (sankhata). Al die dingen zijn Niet van mij.

Wees in mentaal opzicht als de onbeweeglijke kikker.

Wees altijd als een passieve toeschouwer, precies zoals deze kikker. Hij laat het 'ik' niet tussenbeide komen. Hij is stil, observeert slechts en doet verder niets. Dit leidt tot juist begrip (samma ditthi).

Extra aanbevelingen

Zie ook de groep pagina Wat is het onverstoorbare?

Op groep pagina's zijn pagina's gebundeld omtrent een cruciaal onderwerp. Ze werken gezamenlijk naar de betekenis ervan. In opbouwende en eenvoudige bewoording geven ze exact weer wat de Boeddha werkelijk heeft onderwezen.

Document info
RegID qdXGsqfSY1iKxYh
Bijgewerkt 4 februari 2025 13:42:31
Auteur Peter van LoosbroekAnanda
Locatie www.sleuteltotinzicht.nl
Copyright Zie a.u.b. copyright www.sleuteltotinzicht.nl/glb_copyright.htm
Overig Geen