Kloosters
Kloosters ten tijde van de Boeddha. Het woord 'klooster' verwijst niet louter naar een tempel, maar naar 'verblijfplaats' (vihara).
Plaats: Alavi
Zie o.a. Snp2-12.
Plaats: Sumsumara Giri
Plaats: ?
Zie o.a. Dhp227-230.
Plaats: Gaya
Rots bij Gaya, tegenwoordig wordt de rots Brahmayoni genoemd. Hier op de Gayasisa predikte de Boeddha de beroemde S35-028 — Adittapariyaya Sutta — De vuur toespraak aan duizend nieuwe monniken.
Plaats: Kosambi
Zie o.a. A05-159
Plaats: Rajagaha
De Gierenpiek. Een favoriete verblijfplaats van de Boeddha. Koning Bimbisara heeft destijds een pad laten aanleggen om de tocht naar de top van de berg te vergemakkelijken. Later is er een pad overheen gelegd wat nog duidelijk zichtbaar is.
Plaats: Savatthi
Klooster van Jeta te Savatthi. Het Jetavana klooster was een geschenk van Anathapindika, de belangrijkste mannelijke sponsor van de Boeddha. Het is in dit klooster waar de Boeddha 35% van zijn toespraken hield. Savatthi wordt tegenwoordig geïdentificeerd als Sahet Mahet of Shravasti, dat nabij Balrampur ligt.
Vanaf het 21e jaar tot aan het 44e jaar van zijn dienstverlening, bracht de Boeddha de regenseizoenen door in het Jetavana klooster en het Pubbarama klooster te Savatthi, dit vanwege de grote vrijgevigheid van Anathapindika en Visakha, de respectvolle donateurs van de twee plaatsen. Dit verklaart waarom de meeste toespraken daar zijn verteld.
Het Jivakarama klooster, ook wel Jivaka Amravana (Amravana betekent 'mango bos') te Rajagaha, was oorspronkelijk een mango bos (of boomgaard) die aan de Sangha werd geschonken door de beroemde dokter Jivaka die in dienst was van koning Bimbisara. Hij was ook de persoonlijke dokter van de Boeddha.
Jivaka bouwde op deze plek een klooster en schonk ook dat aan de Sangha. Momenteel is het een van de oudste boeddhistische kloosters met archeologische overblijfselen die nog steeds bestaan. Er wordt gezegd dat de Boeddha hier door Jivaka werd behandeld nadat hij aan zijn voet gewond raakte vanwege de moordpoging van Devadatta.
Kalandakanivapa is de Eekhoorn Voederplaats in het Veluvana.
Plaats: Vesali
De Grote Hal. Zie o.a. Dhp227-230.
Plaats: Kosambi
Zie o.a. Dhp227-230.
Moranivapa is de Pauwen Voederplaats in het Veluvana.
Plaats: Kosambi
In dit woud verbleef de Boeddha in afzondering toen er onder de monniken onenigheid was. Zie o.a. Dhp227-230.
Plaats: Gaya
De Rots Tempel. In de buurt van de Barabar en Nagarjuni Heuvels ten noorden van Gaya, ligt een alleenstaande heuvel, tegenwoordig Kauadol genaamd. Dit is de heuvel waar de gebeurtenis van het vijfde hoofdstuk uit de Sutta Nipata plaatsvond. Zie het schitterende hoofdstuk van de Sutta Nipata — Parayana vagga — De weg naar de Andere Kant.
Plaats: Savatthi
Klooster dat Visakha schonk, aan de oostzijde van Savatthi. Zie ook Jetavana voor meer informatie. Het Pubbarama klooster (het Oostelijke klooster) wordt nu vertegenwoordigd door het dorp Khanbari.
Plaats: Vesali
Zie o.a. A08-053.
Plaats: Savatthi
Klooster bij Savatthi.
Het Sitavana woud was in de omgeving van Savatthi. Zie o.a. Anathapindika schenkt het Jetavana klooster.
Plaats: Nadika
Zie o.a. D16.
Sumagadha is de Mooie Lotusvijver in het Veluvana.
Plaats: Rajagaha
Het Bamboebos te Rajagaha dat koning Bimbisara schonk. Ten tijde van de Boeddha waren er verscheidene plekken in het Veluvana waarnaar vaak in de sutta's wordt verwezen, zoals: de Eekhoorn Voederplaats (Kalandakanivapa), de Pauwen Voederplaats (Moranivapa) en de Mooie Lotusvijver (Sumagadha). Alleen de Sumagadha kan nu nog met zekerheid worden gelokaliseerd.
RegID | r0ER5FQ0yHIXoHr |
---|---|
Bijgewerkt | 21 februari 2021 01:23:35 |
Auteur | Peter van Loosbroek — Ananda |
Locatie | www.sleuteltotinzicht.nl |
Copyright | Zie a.u.b. copyright www.sleuteltotinzicht.nl/glb_copyright.htm |
Overig | Geen |