De edele leerling — 1

Pathama Sekha Sutta

Wijze overwegingen zijn de meest behulpzame interne factoren voor een leerling die de bevrijding nog niet heeft verwerkelijkt.

Noot[1]

Dit is gezegd door de Gezegende, gezegd door de Arahat. Dit is zoals ik het heb gehoord. "Monniken, met betrekking tot innerlijke factoren, zie ik geen andere factor die zo nuttig is dan wijze overweging (yoniso manasikara) voor een monnik die nog een leerling (sekha) is, die nog niet bevrijd is, maar leeft en streeft naar de allerhoogste zekerheid uit slavernij, Nibbana. Monniken, een monnik die reflecteert volgens de Dhamma, verlaat datgene wat onheilzaam (akusala) is, en ontwikkelt datgene wat heilzaam (kusala) is."

Dit is de betekenis van wat de Gezegende zei. Dus met betrekking tot dit werd gezegd:

Voor een monnik die een leerling is,
is er geen andere factor die zo nuttig is om het hoogste doel — bevrijding — te bereiken,
dan de factor van wijze overweging.

De monnik die wijselijk de Dhamma bespiegeld en volhardend streeft,
zal het einde van lijden bereiken, Nibbana.

Ook dit was de betekenis van wat er door de Gezegende werd gezegd. Dit is exact wat ik heb gehoord.

Eindnoten

[1] Aan sutta nummer 16 en 17 wordt meestal een andere naam gegeven dan waar de Pali naam werkelijk voor staat. Pathama betekent nr. 1 of eerste, en Dutiya nr. 2 of tweede. Sekha heeft betrekking op de edele leerling. Ik heb de letterlijke vertaling aangehouden. Vooral omdat de toespraken de edele leerling benadrukken. Daarbij verwijst de Boeddha in nummer 16 naar de interne factor van de edele leerling, en in nummer 17 naar de externe factor.

Document info
RegID It016
Bijgewerkt 7 april 2021 17:36:39
Auteur Peter van Loosbroek — Ananda
Locatie www.sleuteltotinzicht.nl
Copyright Zie a.u.b. copyright www.sleuteltotinzicht.nl/glb_copyright.htm
Overig Geen