Edel Achtvoudige Pad — Deel 7

In deze cursus leer je over de juiste indachtigheid.

Dit is een onderdeel van de Cursus boeddhisme van Sleutel tot Inzicht.

Niveau 1

Voor alle lesstof binnen dit niveau kun je de volgende pagina's raadplegen:

De satipatthana oefening bestaat uit de volgende vier fundamenten:

  1. Indachtigheid van het lichaam (kayanupassana).
  2. Indachtigheid van gevoelens (vedananupassana).
  3. Indachtigheid van de geest (cittanupassana).
  4. Indachtigheid van mentale objecten (dhammanupassana).

Het vierde fundament van indachtigheid bestaat uit de volgende vijf onderwerpen of objecten:

  1. De vijf hindernissen (pañca nivarana).
  2. De vijf aggregaten van hechten (pañca upadana kkhandha).
  3. De zes innerlijke en de zes uiterlijke zintuigbases (salayatana).
  4. De zeven factoren van verlichting (satta sambojjhanga).
  5. De vier Edele Waarheden (cattari ariya sacca)

Meer leren...

Dit zijn vooral 'objecten' omdat ze de objecten van de geest dienen te zijn die in beschouwing worden genomen zodat de essentie van de Leer helder wordt.

Nee, want alle factoren van het Pad ondersteunen elkaar.

Meer leren...

Aangezien de satipatthana training de 7e factor van het Pad vertegenwoordigt, maakt het deel uit van de overige Pad-factoren.

De satipatthana training.

Het verwerven van inzicht-wijsheid (vipassana pañña).

Meer leren...

Om tot objectief gewaarzijn (vijañana) of helderheid van bewustzijn (sampajañña) te komen, zijn ook goede antwoorden.

De drie kenmerken (ti lakkhana).

  1. aandacht schenken
  2. zien
  3. begrijpen

Meer leren...

Zie de rubriek Algemene essentiële toelichting op Satipatthana — De meditatie van indachtigheid.

Het gaat erom, om louter aandacht te schenken, zonder dat mentale associaties tussenbeide komen.

Meer leren...

Zie de rubriek Algemene essentiële toelichting op Satipatthana — De meditatie van indachtigheid.

De meditatie op de ademhaling.

Meer leren...

Zie de rubriek De ademhaling als primaire oefening op Satipatthana — De meditatie van indachtigheid.

De Boeddha noemde deze training 'de enige weg' (ekayana).