De Boeddha — De eerste discipelen van de Boeddha

Tijdens de eerste toespraak verwerft Kondañña het pad van 'het in de stroom treden'. In de tweede toespraak verwerft hij samen met de andere vier monniken arahatschap.

De eerste discipelen van de Boeddha waren:

Bhaddiya; Mahanama; Vappa; Kondañña; Assaji (deze laatste bekeerde Sariputta).

Deze vijf discipelen waren voorheen leerlingen van Uddaka Ramaputta, waar de Boeddha vóór zijn verlichting zelf ook bij in de leer was.

Siddhatta had zich destijds bij deze vijf kluizenaars aangesloten om samen met hen naar verlichting te streven. De vijf accepteerden hem als hun leraar vanwege zijn wijsheid, maar zij verlieten hem nadat zij vernomen hadden dat hij het extreme kluizenaarsleven had opgegeven. Na zijn Verlichting echter, zag de Boeddha in dat als er individuen waren die zijn Leer konden verstaan, het deze vijf mensen waren. Daarom besloot hij dat hij de Leer als eerst aan hen zou prediken.

Tijdens de eerste toespraak (S56-011 — Dhamma Cakka Ppavattana Sutta — Het in beweging zetten van het Wiel der Wet), ontstond in de Eerwaarde Kondañña de hartstochtloze, onbevlekte visie van waarheid: "Alles wat de aard van opkomen in zich heeft, heeft ook de aard van vergaan in zich[1]."

De Boeddha zet de Vier Edele Waarheden uiteen in het hertenpak.
De Boeddha zet de Vier Edele Waarheden uiteen in het hertenpak.

Tijdens de eerste toespraak verwierf Kondañña het pad van 'het in de stroom treden' (sotapatti). En omdat Kondañña de essentie zag, slaakte de Boeddha deze kreet: "Kondañña heeft het begrepen! Kondañña heeft het begrepen (aññāsi vata bho Kondañño)[2]!" En dat is waarom Kondañña de naam 'Aññata Kondañña' (Kondañña die begrijpt) heeft gekregen.

Omdat Kondañña de vier Edele Waarheden heeft begrepen, is hij in de gelegenheid op een correcte manier te oefenen, want het pad moet ook volbracht (ontwikkeld) worden. Tijdens de tweede toespraak (S22-059 — Anatta Lakkhana Sutta — De kenmerken van niet-zelf) verwierf hij samen met de andere vier monniken arahatschap.

Eindnoten

[1] Yam kiñci samudayadhammam sabbam tam nirodhadhammam.

[2] Kondañña begrijpt de vier Edele Waarheden. Hij verwerft het pad van 'het in de stroom treden' (sotapatti). Omdat hij de vier Edele Waarheden heeft begrepen, is hij in de gelegenheid op een correcte manier te oefenen, want het pad moet ook volbracht (ontwikkeld) worden.

Document info
RegID deBoeddha-200-04-missie
Bijgewerkt 25 januari 2022 16:41:43
Auteur Peter van Loosbroek — Ananda
Locatie www.sleuteltotinzicht.nl
Copyright Zie a.u.b. copyright www.sleuteltotinzicht.nl/glb_copyright.htm
Overig Geen