Rubrieken van de sectie inzicht meditatie
Een lijst met alle voorkomende rubrieken uit de sectie De basis van meditatie en Inzicht meditatie.
Laat de rubrieken je inspireren
Een pagina van STI bestaat uiteraard uit een titel. Verder hoort een pagina goed opgebouwd te zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid content van een pagina, is die content samengesteld uit afzonderlijke delen oftewel secties. Om de pagina goed te structureren en overzichtelijk te maken, zijn aan die delen namen toegewezen waardoor er rubrieken ontstaan. Dit leidt uiteindelijk tot fantastische leermogelijkheden! Dankzij geavanceerde programmacode[1] kan intern namelijk een lijst worden gegenereerd van alle pagina's met alle rubrieken. De rubriek 'Extra aanbevelingen' die soms voorkomt, wordt hierbij uitgesloten.
Ook wordt de hoofdpagina van deze sectie uitgesloten en de pagina's in het deel Handige lijsten.
Zo'n lijst kan erg handig zijn als je naar specifieke informatie zoekt. Je kunt de lijst ook gebruiken om er gewoon eens lekker op je gemak doorheen te neuzen. Zeer leerzaam en zeer inspirerend!
De rubrieken zijn op alfabetische volgorde gesorteerd. De link geeft de naam van de pagina weer, maar je gaat direct naar de rubriek.
Het begin van de lijst is vanwege de nummers minder handig, maar dit kan niet anders omdat op de desbetreffende pagina die nummering nu eenmaal soms gebruikt wordt. En de sortering is a.d.h.v. alfanumerieke data, hetgeen een ander resultaat geeft dan een sortering over numerieke data.
De rubrieken die uit de pagina's zijn opgenomen, zijn de rubrieken met de volgende opmaak:
Rubrieken met heading 2
Rubrieken met heading 3
Verder wordt ook de volgende opmaak in pagina's gebruikt. Soms worden deze profielen dusdanig geïmplementeerd zodat ze ook in de Inhoudsopgave van een pagina kunnen worden opgenomen. Alleen dan worden ze ook als rubrieken in de lijst opgenomen (dan hebben ze namelijk een bookmark).
Voorbeeld
Voorbeeld
Voorbeeld
Voorbeeld
Beschouw deze lijst als een extra hulpmiddel. Voor een goede opbouw van het geheel is het verstandig om gewoon de sectie Inzicht meditatie van voor naar achter door te nemen. Houdt er ook rekening mee dat de getoonde rubrieken niet de volledige tekst van de sectie omvat. Want er zijn altijd pagina's zonder rubrieken die dus niet in de lijst zijn opgenomen.
Deze lijst wordt nooit gemarkeerd als zijnde 'Gewijzigd'. Wanneer rubrieken in de sectie zijn gewijzigd en/of toegevoegd, wordt deze pagina altijd bijgewerkt.
Meewerken om de missie van de Boeddha voort te zetten?
Vind jij dit soort informatie ook zo belangrijk en waardevol voor mensen? Dan begrijpen we elkaar uitstekend! Want dit is nou precies waarom de Boeddha 45 jaren lang zijn Dhamma met grote vastberadenheid en mededogen heeft onderwezen.
Als sleuteltotinzicht.nl — dat gebaseerd is op de zuivere boeddhistische Leer — voortgezet zou kunnen worden, zou dat geweldig zijn! Dan wordt daarmee de missie van de Boeddha voortgezet en zullen vele mensen hier blijvend gebruik van kunnen maken. Nu en tot ver in de toekomst.
Op de pagina Zal Sleutel tot Inzicht blijven voortbestaan? is uitgelegd wat ook jij kunt doen om mee te helpen de missie van de Boeddha voort te zetten.
- 1 — De groep van lichamelijkheid (rupa kkhandha) — De vijf groepen van hechten
- 1 — Opvattingen over persoonlijkheid — De tien banden
- 1. De hindernissen (nivarana pariggaha) — De meditatie van indachtigheid
- 1. De perfectie van vrijgevigheid — De tien perfectheden
- 1. Juist begrip — Het Edel Achtvoudige Pad
- 10 — Onwetendheid — De tien banden
- 10. De perfectie van gelijkmoedigheid — De tien perfectheden
- 1e graad — het pad van het in de stroom treden — Edele personen
- 2 — De groep van gevoelens (vedana kkhandha) — De vijf groepen van hechten
- 2 — Sceptische twijfel — De tien banden
- 2. De aggregaten (khandha pariggaha) — De meditatie van indachtigheid
- 2. De perfectie van moraliteit — De tien perfectheden
- 2. Juiste gedachten — Het Edel Achtvoudige Pad
- 2e graad — het pad van eenmaal terugkeren — Edele personen
- 3 — De groep van waarnemingen (sañña kkhandha) — De vijf groepen van hechten
- 3 — Hechten aan regels en rituelen — De tien banden
- 3. De perfectie van verzaking — De tien perfectheden
- 3. De zintuigsferen (ayatana pariggaha) — De meditatie van indachtigheid
- 3. Juiste spraak — Het Edel Achtvoudige Pad
- 3e graad — het pad van niet meer terugkeren — Edele personen
- 4 — De groep van mentale formaties (sankhara kkhandha) — De vijf groepen van hechten
- 4 — Zintuiglijke hartstocht — De tien banden
- 4. De factoren van verlichting (bojjhanga pariggaha) — De meditatie van indachtigheid
- 4. De perfectie van wijsheid — De tien perfectheden
- 4. Juist handelen — Het Edel Achtvoudige Pad
- 4e graad — Het pad van heiligheid — Edele personen
- 5 — De groep van bewustzijn (viññana kkhandha) — De vijf groepen van hechten
- 5 — Kwade wil — De tien banden
- 5. De perfectie van energie — De tien perfectheden
- 5. De Vier Edele Waarheden (cattari ariya sacca pariggaha) — De meditatie van indachtigheid
- 5. Juiste wijze van levensonderhoud — Het Edel Achtvoudige Pad
- 6 — Hartstocht naar de fijnstoffelijke sferen — De tien banden
- 6. De perfectie van verdraagzaamheid — De tien perfectheden
- 6. Juiste inspanning — Het Edel Achtvoudige Pad
- 7 — Hartstocht naar de onstoffelijke sferen — De tien banden
- 7. De perfectie van waarheidsliefde — De tien perfectheden
- 7. Juiste indachtigheid — Het Edel Achtvoudige Pad
- 8 — Eigendunk — De tien banden
- 8. De perfectie van vastberadenheid — De tien perfectheden
- 8. Juiste concentratie — Het Edel Achtvoudige Pad
- 9 — Rusteloosheid — De tien banden
- 9. De perfectie van liefdevolle vriendelijkheid — De tien perfectheden
- A — De acht fasen van bevrijding — Fasen en manieren van bevrijding
- A — Tijdstip — Kamma, heilzame en onheilzame wilshandelingen
- Aandacht het werk laten doen — De niet vooropgezette geest
- Aandacht kan verschillende kanten opgaan — De noodzakelijkheid van de ontwikkeling van begrip
- Aandacht schenken — De drie algemene stadia
- Aanvullend — Eenzaamheid of alleen zijn
- Absolute innerlijke vrijheid — De niet vooropgezette geest
- Absolute realiteit — Het proces van opkomen en vergaan
- Achtergrondinfo — De leer van het afhankelijk ontstaan
- Achterwaartse richting (patiloma) — De leer van het afhankelijk ontstaan
- Advies voor deze groep pagina — De beëindiging van conditionering
- Advies voor deze groep pagina — Wat is het onverstoorbare?
- Afhankelijkheid — Mentale stabiliteit
- Afhankelijkheid en onafhankelijkheid — Voorwaardelijke conditie
- Algemeen — Algemene info over gevoelens
- Algemeen — De vijf groepen van hechten
- Algemeen — De zintuigsferen
- Algemeen — Mara de misleider
- Algemeen — Voorwaardelijke conditie
- Algemeen — Waarom de ademhaling als basis meditatie?
- Algemeen en tegenwoordig — Vergaren
- Algemene essentiële toelichting — De meditatie van indachtigheid
- Alle dingen binnen het bestaan zijn geconditioneerd — Oorzaak en gevolg
- Alleen bij diep inzicht — Kamma, heilzame en onheilzame wilshandelingen
- Alleen door de juiste beoefening — Doordringend inzicht
- Alleen in deze Leer — De heilige
- Alleen maar voordelen — De werking van waakzaamheid
- Alleen zijn — Eenzaamheid of alleen zijn
- Alles in het leven draait om begrip — De verwoestende gevolgen van geest verdovende medicijnen
- Anatta — De drie kenmerken van het bestaan
- Anicca — De drie kenmerken van het bestaan
- Asociaal gedrag voorkomen — Leraar en leerling
- B — De drie manieren van bevrijding — Fasen en manieren van bevrijding
- B — Functies — Kamma, heilzame en onheilzame wilshandelingen
- Banden 1 — 3 — De tien banden
- Banden 4 — 5 — De tien banden
- Banden 6 — 10 — De tien banden
- Basiskennis — Kamma, heilzame en onheilzame wilshandelingen
- Begeerte gaat altijd gepaard met onwetendheid — De hoofdoorzaak van lijden
- Begeerte maakt blind — De onvrijheid van de zintuiglijke geest
- Begoocheling — Voel je niet beschaamd
- Begrijpen — De drie algemene stadia
- Begrijpen en doorgronden — De drievoudige training
- Begrip geeft aanleiding tot deugdzaamheid — De verweven groepen van het Achtvoudige Pad
- Belangrijke toespraken in deze leerstelling — Het Edel Achtvoudige Pad
- Beperkingen en tekortkomingen zien — Zelfvertrouwen
- Beperkt overzicht van de vier fundamenten van indachtigheid — Wat is de meditatie van indachtigheid?
- Berispen en waarschuwen — Leraar en leerling
- Betrokkenheid — Conditionering
- Bevrijding door wijsheid — De drie kenmerken van het bestaan
- Bewustzijn en begrip — Niet van mij
- Bewustzijn heeft de neiging om te kleven — Niet vastgrijpen in het waarnemen
- Bewustzijn heeft een functie — Waarom de focus in inzicht meditatie ligt op weten en kennen
- Bewustzijn houdt alles bij elkaar — Het hart
- Bewustzijn moet op een natuurlijke wijze kunnen stromen — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Bezoedelingen — De ontwikkeling van wijsheid
- Bhava tanha — De drie vormen van begeerte
- Blijheid en verdriet — Mentale stabiliteit
- Boeddhisme — De meditatie van de indachtigheid van de dood — Boeddhistische teksten voor een uitvaart
- Bron en overige informatie — De meditatieve ontwikkeling van de vier verheven staten
- C — Prioriteit — Kamma, heilzame en onheilzame wilshandelingen
- Concentratie leidt tot wijsheid — De verweven groepen van het Achtvoudige Pad
- Concentreer je op de oorspronkelijke Leer — De vier Edele Waarheden
- Conclusie — De meditatieve verdiepingen
- Contemplatie van de vier verheven staten — De meditatieve ontwikkeling van de vier verheven staten
- Cruciaal — Gewaarzijn
- De 10 morele regels — Dasa sila — De boeddhistische morele regels
- De 13 algemene factoren — Mentale factoren
- De 14 immorele factoren — Mentale factoren
- De 16 anapana sati oefenmethoden — De anapana sati oefening
- De 18 hoofdsoorten van inzicht-kennis — Inzicht
- De 24 voorwaarden (paccaya's) — De leer van het afhankelijk ontstaan
- De 24 vormen van voorwaardelijkheid met hun variëteiten — De leer van het afhankelijk ontstaan
- De 25 verheven factoren — Mentale factoren
- De 4 soorten moraliteit die bestaan uit zuivering — Boeddhistische moraliteit
- De 5 morele regels — Pañca sila — De boeddhistische morele regels
- De 52 mentale factoren — Mentale factoren
- De 8 morele regels — Attha sila — De boeddhistische morele regels
- De ademhaling als primaire oefening — De meditatie van indachtigheid
- De afgehakte vinger — Mentale stabiliteit
- De afname — Niet van mij
- De afname van innerlijke conflicten — In het heden leven — Deel 3
- De allerbeste vriend — Het essentiële van goede vriendschap
- De allerbeste vriend — Rechtvaardigheid
- De arahat — De hoofdbezoedelingen
- De arahat — Hoop, verlangen en angst
- De ballast van alle mensen — Niet vastgrijpen in het waarnemen
- De basistekst voor de vier verheven staten — De meditatieve ontwikkeling van de vier verheven staten
- De bergbeklimmer — Het doel loslaten
- De bevrijding is hetzelfde als die van een Boeddha — De heilige
- De blinde — Mogelijke oorzaken en herstel van hersenbeschadiging
- De blinde grottenvis — Mogelijke oorzaken en herstel van hersenbeschadiging
- De bloem — Het proces van opkomen en vergaan
- De Boeddha — De boodschap van een mens voor een mens — Boeddhistische teksten voor een uitvaart
- De boeddhistische morele regels — Het eten van vlees
- De boodschap van de Leraar — Autoriteit
- De cruciale instructie van de Boeddha — Conditionering
- De derde graad van begrip — De ontwikkeling van wijsheid
- De derde vorm van onthechting — Eenzaamheid of alleen zijn
- De dochters van Mara — Mara de misleider
- De dominante geest — Het zelf
- De drie hoofd begoochelingen — De ontwikkeling van wijsheid
- De drie opeenvolgende levens — De leer van het afhankelijk ontstaan
- De drie soorten van onthechting — Eenzaamheid of alleen zijn
- De drie werelden of sferen — Worden oftewel in het bestaan komen
- De edele personen en de verwijderde banden — Edele personen
- De Edele Waarheid van de oorzaak van lijden — De vier Edele Waarheden
- De Edele Waarheid van de opheffing van lijden — De vier Edele Waarheden
- De Edele Waarheid van het Pad dat leidt naar de opheffing van lijden — De vier Edele Waarheden
- De Edele Waarheid van lijden — De vier Edele Waarheden
- De eerste fase binnen de cognitieve opeenvolgingen — De verwoestende gevolgen van geest verdovende medicijnen
- De eerste graad van begrip — De ontwikkeling van wijsheid
- De eerste signalen van juist begrip — In de stroom treden
- De eerste vorm van onthechting — Eenzaamheid of alleen zijn
- De eisen van de geest — Een radicale revolutie
- De essentiële boodschap — Niet van mij
- De formule van het afhankelijk ontstaan — De leer van het afhankelijk ontstaan
- De functie van bewustzijn — De werking van bewustzijn
- De gebroken arm — Mogelijke oorzaken en herstel van hersenbeschadiging
- De geest wil onderhoudend zijn — De perfecte wandelmeditatie
- De gelijkenis van de kudde herten — Mara de misleider
- De gerelateerde termen — De hoofdbezoedelingen
- De getrainde geest — Samenvatting inzicht meditatie
- DE GROEP VAN CONCENTRATIE — Het Edel Achtvoudige Pad
- DE GROEP VAN MORALITEIT — Het Edel Achtvoudige Pad
- DE GROEP VAN WIJSHEID — Het Edel Achtvoudige Pad
- De haarworteltjes — Het niet toenemen van dingen
- De hemelwezens van de fijnstoffelijke sfeer — jhana 1 — Hemelwezens die in de gelukkige sferen leven
- De hemelwezens van de fijnstoffelijke sfeer — jhana 2 — Hemelwezens die in de gelukkige sferen leven
- De hemelwezens van de fijnstoffelijke sfeer — jhana 3 — Hemelwezens die in de gelukkige sferen leven
- De hemelwezens van de fijnstoffelijke sfeer — jhana 4 — Hemelwezens die in de gelukkige sferen leven
- De hemelwezens van de onstoffelijke sfeer — jhana 5-8 — Hemelwezens die in de gelukkige sferen leven
- De hemelwezens van de zintuiglijke sfeer — geen jhana — Hemelwezens die in de gelukkige sferen leven
- De herhaling en ontkenning van zintuiglijkheid — De apenval
- De hersenbeschadiging en het herstel — Mogelijke oorzaken en herstel van hersenbeschadiging
- De hoofdpagina van de satipatthana training — De perfecte wandelmeditatie
- De hoogste zegeningen — Het essentiële van goede vriendschap
- De illusie van 'zelf' doorbreken — Samenvatting inzicht meditatie
- De jhana's en de vier paden — In de stroom treden
- De jhana's en de vijf hindernissen — De meditatieve verdiepingen
- De jhana's met de daarbij behorende sferen — De meditatieve verdiepingen
- De kalme en vredige staat van de geest — Waarom de focus in inzicht meditatie ligt op weten en kennen
- De kern van de boeddhistische leer — De drie kenmerken van het bestaan
- De kern van je wezen — Het hart
- De kernwoorden — Kernwoorden rondom wilshandelingen
- De laatste aansporing — De onvrijheid van de zintuiglijke geest
- De methode in meditatie — Het zien en begrijpen van oorzaken en gevolgen
- De methode van waarnemen — Niet vastgrijpen in het waarnemen
- De middelvinger — Afhankelijkheid en angst
- De onafscheidelijkheid van de vijf groepen — De vijf groepen van hechten
- De onpersoonlijkheid en leegheid van de vijf groepen — De vijf groepen van hechten
- De ontwikkeling van bovenwerelds begrip — De verweven groepen van het Achtvoudige Pad
- De ontwikkeling van wijsheid — Het Edel Achtvoudige Pad
- De opvattingen omtrent de persoonlijkheid — Speculatieve opvattingen, bron van verkeerde en kwade aspiraties
- De overbezorgde ouder — Mogelijke oorzaken en herstel van hersenbeschadiging
- De parabel van de man en de honing — Het ongeconditioneerde
- De passiviteit van de kikker — Wees altijd als een passieve toeschouwer
- De persoonlijke ervaringswereld — De grote ontdekkingstocht
- De rivier — De werking van bewustzijn
- De samenwerkende factoren en groepen van het pad — Het Edel Achtvoudige Pad
- De samenwerkende factoren van het pad — De ontwikkeling van wijsheid
- De samenwerkende groepen van het pad — De verweven groepen van het Achtvoudige Pad
- De satipatthana training is een onderdeel van het Pad — De meditatie van indachtigheid
- De schildpad en de vis over Nibbana — Het ongeconditioneerde
- De sectie Inzicht meditatie — Satipatthana training
- De slag met de hamer — De kunst van het handelen
- De staat van de geest — Eenzaamheid of alleen zijn
- De staat van de geest kennen — De perfecte wandelmeditatie
- De standaardtekst — De meditatieve verdiepingen
- De streep op een wateroppervlak — Het proces van opkomen en vergaan
- De stroom van zelfbewustzijn een halt toe roepen — In meditatie niet benoemen
- De tegenhangers van de vijf hindernissen — Jhana factoren die de vijf hindernissen opruimen
- De toename — Niet van mij
- De toename en afname van het oerwoud van ideeën — Niet van mij
- De twee methodes — De leer van het afhankelijk ontstaan
- De twee takken van de boeddhistische meditatie — Kalmte en inzicht
- De tweede graad van begrip — De ontwikkeling van wijsheid
- De tweede vorm van onthechting — Eenzaamheid of alleen zijn
- De uitdoving van het 'ik' — Niet vastgrijpen in het waarnemen
- De uitdoving van het 'ik bewustzijn' — Waarom de focus in inzicht meditatie ligt op weten en kennen
- De universele geest — Rechtvaardigheid
- De vernietiging van de bezoedelingen — De heilige
- De vier bovenwereldse paden — De ontwikkeling van wijsheid
- De vier Edele Waarheden — De drievoudige training
- De vier Edele Waarheden — Satipatthana training
- De vier paden en de tien banden — In de stroom treden
- De vier posities van het lichaam — Iriyapatha — De meditatie van indachtigheid
- De vier stadia van heiligheid — De tien banden
- De vierde graad van begrip — De ontwikkeling van wijsheid
- De vijf groepen zijn slechts een abstracte classificatie — De vijf groepen van hechten
- De vijfvoudige Mara — Mara de misleider
- De voorwaarde voor het in de stroom treden — Niet van mij
- De waarheid staat altijd op nummer 1 — De heilige
- De weerspiegeling van de ware natuur van dingen — De drie kenmerken van het bestaan
- De weg naar de Andere Kant — Het ongeconditioneerde
- De weg naar een onwrikbare stabiliteit — Mentale stabiliteit
- De weg naar het hart vrijmaken — Het niet toenemen van dingen
- De weg van de gewone mens en de weg van de edele discipel — De noodzakelijkheid van de ontwikkeling van begrip
- De weg van niet-dwang — De kunst van het handelen
- De weg van niet-dwang — De niet vooropgezette geest
- De wereld — De werking van bewustzijn
- De werking en de staat van de geest kennen — De perfecte wandelmeditatie
- De werking van kamma — Kamma, heilzame en onheilzame wilshandelingen
- De wisselvalligheden van het leven — Mentale stabiliteit
- De zin van het leven — In het heden leven — Deel 2
- De zoekrichting — In het heden leven — Deel 4
- Definitie van de drie kenmerken — De drie kenmerken van het bestaan
- Definitie van de drie vormen van begeerte — De drie vormen van begeerte
- Definitie van speculatieve opvattingen — Speculatieve opvattingen, bron van verkeerde en kwade aspiraties
- Deugdzaamheid geeft aanleiding tot mentale training — De verweven groepen van het Achtvoudige Pad
- Diepgaande betekenis — Niet van mij
- Drie aspecten van ik — Niet van mij
- Drie bovenwereldse vermogens — Vermogens
- Drie heilzame lichamelijke wilshandelingen — Koersen van handeling
- Drie heilzame mentale wilshandelingen — Koersen van handeling
- Drie onheilzame lichamelijke wilshandelingen — Koersen van handeling
- Drie onheilzame mentale wilshandelingen — Koersen van handeling
- Drie verschillende manieren om het bestaan aan te duiden — De vijf groepen van hechten
- Drie vormen van begeerte als bases voor verkeerde inzichten — De drie vormen van begeerte
- Drievoudige analyse van gevoel — Algemene info over gevoelens
- Drugs en geest verdovende medicijnen verergeren het probleem — De verwoestende gevolgen van geest verdovende medicijnen
- Dukkha — De drie kenmerken van het bestaan
- Echt geluk bereik je niet door te hopen — Hoop, verlangen en angst
- Een alles doordringend inzicht — Gewaarzijn
- Een allesomvattende en doordringende wijsheid — Persoonlijkheid
- Een bedrieglijk zelfvertrouwen — Zelfvertrouwen
- Een bijzondere onafhankelijkheid — De grote ontdekkingstocht
- Een continue veranderende mentale toestand — Het mentaal gebied
- Een echte vrijdenker — Een radicale revolutie
- Een eenvoudig en energiek leven — In het heden leven — Deel 3
- Een eenvoudige maar krachtige oefening — De perfecte wandelmeditatie
- Een geel gewaad maakt een monnik niet wijs — De innerlijke autoriteit
- Een glas vloeistof drinken — Je meditatieve leven uitbreiden
- Een goed of verkeerd object — Wat betekent object in meditatief perspectief?
- Een kalm wateroppervlak is als een spiegel — Onverstoorbaarheid en geluk
- Een kritisch onderzoek — De grote ontdekkingstocht
- Een levenswijze in gewaarzijn — Waarom zijn we zo moe?
- Een ontdekking van de realiteit — De vier Edele Waarheden
- Een paar eenvoudige voorbeelden — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Een paar praktische voorbeelden — Mentale stabiliteit
- Een proces van opkomen en vergaan — Het mentaal gebied
- Een radicale verandering — In het heden leven
- Een stabiele basis leggen — Waarom de ademhaling als basis meditatie?
- Een universele geest — De heilige
- Een verheven staat — De meditatie van liefdevolle vriendelijkheid
- Een verkeerde gerichte geest betekent een verkeert gevolg — Wat betekent object in meditatief perspectief?
- Een versufte geest kan het juiste werk niet doen — De verwoestende gevolgen van geest verdovende medicijnen
- Eenvoudig en dichtbij — De essentiële kracht van eenvoud
- Eenvoudige voorbeelden van jezelf zijn — Worden of jezelf zijn
- Eerlijk naar jezelf zijn — Rechtvaardigheid
- Ego trip — Niet van mij
- Essentieel bij alle meditatie onderwerpen — Het zien en begrijpen van oorzaken en gevolgen
- Essentiële informatie — De drie algemene stadia
- Essentiële informatie — Louter aandacht
- Eten en drinken — De boeddhistische morele regels
- Extra toelichting — De boeddhistische morele regels
- Extra toelichting — De hoofdbezoedelingen
- Extra toelichting — De zintuigsferen
- Factoren die de verlichting bevorderen — De zeven factoren van verlichting
- Fundament 1 — Lichamelijkheid — De perfecte wandelmeditatie
- Fundament 2 — Gevoelens — De perfecte wandelmeditatie
- Fundament 3 — De staat van de geest — De perfecte wandelmeditatie
- Fundament 4 — Mentale objecten — De perfecte wandelmeditatie
- Geconditioneerde dingen — Grondbeginselen kalmte en inzicht
- Geen binding meer — In het heden leven — Deel 5
- Geen eerste begin — Voorwaardelijke conditie
- Geen ideeën van ik — In meditatie niet benoemen
- Geen kleven en geen toename — De perfecte wandelmeditatie
- Geen leerling meer — De heilige
- Geen onsterfelijke wezens — Hemelwezens die in de gelukkige sferen leven
- Geen opvolger aangewezen — Onafhankelijkheid opent de weg naar innerlijke vrijheid
- Geen plannenmakerij — Eenzaamheid of alleen zijn
- Geen reactie maar actie — Een radicale revolutie
- Gegroepeerde pagina's voor de satipatthana training — Satipatthana training
- Geleidelijke vernietiging — De hoofdbezoedelingen
- Gelijkenissen met de vijf groepen — De vijf groepen van hechten
- Gelijkmoedigheid — De meditatieve ontwikkeling van de vier verheven staten
- Geluk, kalmte en vreugdevolle interesse — Grondbeginselen kalmte en inzicht
- Geslacht — Vermogens
- Gevaar en verdeeldheid — Persoonlijkheid
- Gevoel, tijd en het zelf — In het heden leven — Deel 4
- Goed nieuws! — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Goed of verkeerd gezelschap — Het essentiële van goede vriendschap
- Goede vrienden hebben — Het essentiële van goede vriendschap
- Groep 1 — Indachtigheid van ademen omtrent het lichaam — De anapana sati oefening
- Groep 2 — Indachtigheid van ademen omtrent gevoelens — De anapana sati oefening
- Groep 3 — Indachtigheid van ademen omtrent de geest — De anapana sati oefening
- Groep 4 — Indachtigheid van ademen omtrent mentale objecten — De anapana sati oefening
- Heel normaal — Voel je niet beschaamd
- Helderheid van bewustzijn — Gewaarzijn
- Helderheid van bewustzijn — In de stroom treden
- Herinneringen — Oorzaak en gevolg
- Het aangename en het onaangename — Verlangen
- Het begint bij de juiste kennis — Doordringend inzicht
- Het begrijpen van oorzaken en gevolgen — Het zien en begrijpen van oorzaken en gevolgen
- Het belangrijkste aspect — Onafhankelijkheid opent de weg naar innerlijke vrijheid
- Het belangrijkste obstakel op de meditatieve weg — Het niet toenemen van dingen
- Het beschouwen — Louter aandacht
- Het bos van ideeën — Geen gezweef
- Het branden van de wereld — In het heden leven — Deel 5
- Het doel — Onwrikbaar vertrouwen
- Het doorbreken van gewoonte- en gedachtenpatronen — Het kardinale startpunt voor alle goede dingen
- Het doorkappen van de tien banden — De ontwikkeling van wijsheid
- Het Edel Achtvoudige Pad — Satipatthana training
- Het einde van conditionering — Het hart
- Het gaat vanzelf — De onvrijheid van de zintuiglijke geest
- Het gebied van bewustzijn — De werking van bewustzijn
- Het gebied van Mara — Mara de misleider
- Het geconditioneerde en het ongeconditioneerde — Oorzaak en gevolg
- Het gevaar van autoriteit — Autoriteit
- Het gevaar van vastgrijpen inzien — Mentale stabiliteit
- Het grote mededogen — In het heden leven — Deel 5
- Het hart — Het proces van opkomen en vergaan
- Het hart van de Leer — De beëindiging van conditionering
- Het hoofd en het hart — In het heden leven — Deel 3
- Het hoofd plaveit de weg — Het niet toenemen van dingen
- Het ik niet tussenbeide laten komen — Het niet toenemen van dingen
- Het leger van Mara — Mara de misleider
- Het lekkers dat de aap wil hebben — De apenval
- Het mededogen van de Boeddha — De verwoestende gevolgen van geest verdovende medicijnen
- Het meest betekenisvolle in het leven — De noodzakelijkheid van de ontwikkeling van begrip
- Het niet doen toenemen — Het niet toenemen van dingen
- Het obstakel — Louter aandacht
- Het onbekende ontdekken — Een radicale revolutie
- Het ontstaan van de pad-factoren — Het wereldse en bovenwereldse Achtvoudige Pad
- Het ontstaan van rechtvaardigheid — Rechtvaardigheid
- Het opgeven — De hoofdoorzaak van lijden
- Het opkomende begrip — De werking van waakzaamheid
- Het Pad is een voorwaardelijke conditie — De verweven groepen van het Achtvoudige Pad
- Het potentieel is in ons — Een radicale revolutie
- Het proces van worden en van zijn — Worden of jezelf zijn
- Het sterven van het ik — In het heden leven — Deel 5
- Het subject het object van meditatie laten zijn — Het kardinale startpunt voor alle goede dingen
- Het subject is het belangrijkste object van meditatie — Wat betekent object in meditatief perspectief?
- Het totale gebeuren — De meditatie van indachtigheid
- Het tuinontwerp — Louter aandacht
- Het uitrukken bij het bereik van de paden — Verdraaiingen
- Het uitrukken van alle begeerte — De drie vormen van begeerte
- Het verzwakken van begeerte — De drie vormen van begeerte
- Het voordeel van kalmte en Inzicht — Kalmte en inzicht
- Het voorkomen van verkeerd begrip omtrent kamma — Het eten van vlees
- Het zijn mentale factoren — De verweven factoren van het Achtvoudige Pad
- Hindernissen die de mentale ontwikkeling blokkeren — De vijf hindernissen
- Hoe beoefen je satipatthana? — De meditatie van indachtigheid
- Hoe de vier sublieme staten elkaar doordringen en overlappen — De meditatieve ontwikkeling van de vier verheven staten
- Hoe lang — Hoe vaak en hoe lang mediteren?
- Hoe ontwikkel je rechtvaardigheid? — Rechtvaardigheid
- Hoe vaak — Hoe vaak en hoe lang mediteren?
- Iedereen kan verlichting realiseren — Persoonlijkheid
- Iemand die er de fouten uithaalt en berispt — Leraar en leerling
- In de Abhidhamma — Helder begrip
- In de comentaren — Helder begrip
- In de stroom treden — Het Edel Achtvoudige Pad
- In het geheel geen angst — De heilige
- Indachtigheid — Samenvatting inzicht meditatie
- Indachtigheid leidt tot zorgvuldigheid — De perfecte wandelmeditatie
- Indachtigheid omtrent de ademhaling — Anapana Sati — De meditatie van indachtigheid
- Indachtigheid van de geest — Cittanupassana — De meditatie van indachtigheid
- Indachtigheid van gevoelens — Vedananupassana — De meditatie van indachtigheid
- Indachtigheid van het lichaam — Kayanupassana — De meditatie van indachtigheid
- Indachtigheid van mentale objecten — Dhammanupassana — De meditatie van indachtigheid
- Inleiding — Conditionering
- Inleiding — De leer van het afhankelijk ontstaan
- Inleiding — De manier van het pad
- Inleiding — De meditatieve ontwikkeling van de vier verheven staten
- Inleiding — De perfecte wandelmeditatie
- Inleiding — Het Edel Achtvoudige Pad
- Inleiding — Kamma, heilzame en onheilzame wilshandelingen
- Inleiding — Kernwoorden rondom wilshandelingen
- Inleiding — Mogelijke oorzaken en herstel van hersenbeschadiging
- Inleiding — Niet vastgrijpen in het waarnemen
- Inleiding — Satipatthana training
- Inleiding — Wat betekent object in meditatief perspectief?
- Inleiding — Wat is het onverstoorbare?
- Inleiding — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Inleiding — Wees altijd als een passieve toeschouwer
- Inleiding kalmte en inzicht — Grondbeginselen kalmte en inzicht
- Innerlijke slavernij — Niet vastgrijpen in het waarnemen
- Intenties — Rechtvaardigheid
- Interesse in het zintuiglijke — De onvrijheid van de zintuiglijke geest
- Inzicht — Grondbeginselen kalmte en inzicht
- Inzicht — Kalmte en inzicht
- Is boeddhisme leren ook vergaren? — Vergaren
- Is moe zijn normaal? — Waarom zijn we zo moe?
- Jara Sutta — Boeddhistische teksten voor een uitvaart
- Je meditatie methodisch opbouwen — De meditatie van indachtigheid
- Je zorgen maken — Mentale stabiliteit
- Jezelf trainen — Waarom zijn we zo moe?
- Jhana 1-4 — De meditatieve verdiepingen
- Jhana 5 — De meditatieve verdiepingen
- Jhana 6 — De meditatieve verdiepingen
- Jhana 7 — De meditatieve verdiepingen
- Jhana 8 — De meditatieve verdiepingen
- Jivaka Sutta — Het eten van vlees
- Juist begrip is de voorloper — Het Edel Achtvoudige Pad
- Kalmte — Kalmte en inzicht
- Kalmte en inzicht in paren — Kalmte en inzicht
- Kama tanha — De drie vormen van begeerte
- Kamma — Worden oftewel in het bestaan komen
- Ken de betekenis — Onverschilligheid of gelijkmoedigheid?
- Kenmerkende kwaliteiten van een in de stroom getredene — In de stroom treden
- Korte definitie van de vijf groepen — De vijf groepen van hechten
- Kwade wil — De vijf hindernissen
- Latente neigingen — De ontwikkeling van wijsheid
- Leer je hoofd leegmaken — Vergaren
- Leer meer over hoe belangrijk aandacht is — De verwoestende gevolgen van geest verdovende medicijnen
- Leraren en hun leerstellingen — Speculatieve opvattingen, bron van verkeerde en kwade aspiraties
- Liefde in het hart en een geest die kan begrijpen — De kunst van het handelen
- Liefdevolle vriendelijkheid — De meditatieve ontwikkeling van de vier verheven staten
- Louter aandacht en verder niets — Waarom de focus in inzicht meditatie ligt op weten en kennen
- Luiheid en traagheid van geest — De vijf hindernissen
- Luisteren met het hart — De kunst van het handelen
- Mara, ik ken jou — De onvrijheid van de zintuiglijke geest
- Mededogen — De meditatieve ontwikkeling van de vier verheven staten
- Meelevende vreugde — De meditatieve ontwikkeling van de vier verheven staten
- Meer dan louter een concept — Concept en praktijk
- Mentaal — Vergaren
- Mentale dingen — De werking van bewustzijn
- Mentale reacties — Basis kernpunten voor inzicht
- Mentale stabiliteit — De heilige
- Met beide voeten stevig op de grond — Geen gezweef
- Met heel het hart — Rechtvaardigheid
- Middel en doel — De weg en het doel
- Minstens één van de zes hogere krachten — De heilige
- Misdaad tegen de menselijkheid — De verwoestende gevolgen van geest verdovende medicijnen
- Momenten van extra inspanning — Je meditatieve leven uitbreiden
- Mooi weer — Oorzaak en gevolg
- Moraliteit oftewel deugdzaamheid — Boeddhistische moraliteit
- Moraliteit, concentratie, wijsheid, en bevrijding — De drievoudige training
- Nergens naar op zoek zijn — Mentale stabiliteit
- Nibbana — De meditatieve verdiepingen
- Nibbana element — Het ongeconditioneerde
- Niet afhankelijk zijn — De heilige
- Niet één ding staat op zichzelf — Het proces van opkomen en vergaan
- Niet er omheen, maar er doorheen — Verlangen
- Niet het resultaat van louter intellectueel begrijpen — Inzicht
- Niet reageren maar ageren — Basis kernpunten voor inzicht
- Niet reageren maar ageren — Conditionering
- Niet tegen jezelf liegen — Rechtvaardigheid
- Niet-zelf — De ontwikkeling van wijsheid
- Nog even niet M118 — Waarom de ademhaling als basis meditatie?
- Oefening en ervaring — De kunst van het handelen
- Oefening en ervaring — Het hart
- Onafhankelijk zijn — Voel je niet beschaamd
- Onbeweeglijke staat van de geest — Onverstoorbaarheid en geluk
- Ontdek meer — Boeddhistische moraliteit
- Ontdekken en vrij zijn van ideeën en fantasieën — Waarheid is niet persoonsgebonden
- Ontdekkingstocht — De apenval
- Ontkenning leidt niet tot realiteit — De apenval
- Ontstaan — Het proces van opkomen en vergaan
- Ontwikkeling is een proces — Rechtvaardigheid
- Onuitsprekelijk gelukkig — De heilige
- Onvergelijkbaar aanpassingsvermogen — Onverstoorbaarheid en geluk
- Onvergelijkbaar geluk — Onverstoorbaarheid en geluk
- Onwetendheid en begeerte — Samenvatting inzicht meditatie
- Onwrikbaar vertrouwen in de Boeddha — Onwrikbaar vertrouwen
- Onwrikbaar vertrouwen in de Dhamma — Onwrikbaar vertrouwen
- Onwrikbaar vertrouwen in de Sangha — Onwrikbaar vertrouwen
- Onze situatie kennen — Rechtvaardigheid
- Oorzaken en gevolgen zien — Afhankelijkheid en angst
- Op één moment begrijpen wat er is — Een allesomvattend en doordringend inzicht
- Op één moment de vier Edele Waarheden begrijpen — Een allesomvattend en doordringend inzicht
- Opkomen, vergaan en verandering van toestand — De essentiële kracht van eenvoud
- Opsomming dasa paramita — De tien perfectheden
- Opsomming van de vijf groepen — De vijf groepen van hechten
- Opvolgende kernpagina's — De beëindiging van conditionering
- Overige definities van Nibbana — Het ongeconditioneerde
- Overige meditatie onderwerpen van Indachtigheid van het lichaam — Kayanupassana — De meditatie van indachtigheid
- Overige situaties — De uiteindelijke kennis
- Pas op voor geest verdovende medicijnen! — Waarom zijn we zo moe?
- Perfect — Onafhankelijkheid opent de weg naar innerlijke vrijheid
- Persoonlijkheid — Gewaarzijn
- Positieve gevolgen van de ontwikkeling van inzicht — Wat is de meditatie van indachtigheid?
- Puur in drie aspecten — Het eten van vlees
- Recht op het doel af — Rechtvaardigheid
- Rechtvaardigheid tijdens de beoefening van het Pad — Rechtvaardigheid
- Reïncarnatie of wedergeboorte? — Kamma, heilzame en onheilzame wilshandelingen
- Respect voor de Dhamma — Leraar en leerling
- Respect voor een arahat — De heilige
- Rusteloosheid en zorgelijkheid — De vijf hindernissen
- Salla Sutta — Boeddhistische teksten voor een uitvaart
- Slechts een tijdelijke bevrediging van een zintuiglijk verlangen — De onvrijheid van de zintuiglijke geest
- Standaardtekst A — De uiteindelijke kennis
- Standaardtekst B — De uiteindelijke kennis
- Start tips — Het Edel Achtvoudige Pad
- Steeds een nieuwe kans — In het heden leven
- Stofjes op de spiegel — Het niet toenemen van dingen
- Stress is feitelijk gelijk aan lijden — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Stukjes van het geheel kennen — Gewaarzijn
- Tabel I — Groep van bewustzijn — Technische tabellen
- Tabel II — Groep van mentale formaties — Technische tabellen
- Tabel III — Combinatie van Tabel I en II — Technische tabellen
- Terugblik — De onvrijheid van de zintuiglijke geest
- Tien heilzame koersen van handeling — Koersen van handeling
- Tien onheilzame koersen van handeling — Koersen van handeling
- Toelichting — De acht fasen van meesterschap
- Toelichting jhana-factoren — Jhana factoren die de vijf hindernissen opruimen
- Toelichting op A — De uiteindelijke kennis
- Toelichting op A — Fasen en manieren van bevrijding
- Toelichting op afname — Niet van mij
- Toelichting op B — De uiteindelijke kennis
- Toelichting op B — Fasen en manieren van bevrijding
- Toelichting op banden 1 — 3 — De tien banden
- Toelichting op banden 1 — 5 — De tien banden
- Toelichting op banden 6 — 10 — De tien banden
- Toelichting op de 12 schakels (nidana's) — De leer van het afhankelijk ontstaan
- Toelichting op de 24 voorwaarden — De leer van het afhankelijk ontstaan
- Toelichting op Tabel I — Technische tabellen
- Toelichting op Tabel III — Technische tabellen
- Toename in zowel interne als externe zin — Het niet toenemen van dingen
- Toespraken over oorzaak en gevolg — De beëindiging van conditionering
- Tot slot — De ontwikkeling van wijsheid
- Tot slot — De perfecte wandelmeditatie
- Tot slot — Het eten van vlees
- Twee belangrijke aspecten — Een allesomvattend en doordringend inzicht
- Twee paden — De meditatieve verdiepingen
- Twee realiteiten — Het proces van opkomen en vergaan
- Twee soorten juist begrip — Het wereldse en bovenwereldse Achtvoudige Pad
- Tweevoudig gevoel — Algemene info over gevoelens
- Twijfel — De vijf hindernissen
- Uit de Sigalovada Sutta — Het essentiële van goede vriendschap
- Uit het commentaar van de Dhammapada — Het essentiële van goede vriendschap
- Uitgangspunt voor satipatthana — De meditatie van indachtigheid
- Uitleg — Boeddhistische teksten voor een uitvaart
- Uitsluitend door een Boeddha onderwezen — De drie kenmerken van het bestaan
- Uitspraken — Het ongeconditioneerde
- Universele wijsheid — Waarheid is niet persoonsgebonden
- Van onzuiver naar zuiver bewustzijn — Niet vastgrijpen in het waarnemen
- Van wereldling tot edele leerling — In de stroom treden
- Vastgrijpen — Oorzaak en gevolg
- Vastgrijpen doen we zelf — De innerlijke autoriteit
- Veiligheid en harmonie — Persoonlijkheid
- Vele innerlijke reacties — Het zelf
- Verkeerd inzicht — De drie kenmerken van het bestaan
- Verklaring van de samenvoegingen — De hoofdbezoedelingen
- Verlangens impliceren angst — Afhankelijkheid en angst
- Verlichtingsfactor concentratie — De zeven factoren van verlichting
- Verlichtingsfactor energie — De zeven factoren van verlichting
- Verlichtingsfactor gelijkmoedigheid — De zeven factoren van verlichting
- Verlichtingsfactor indachtigheid — De zeven factoren van verlichting
- Verlichtingsfactor kalmte — De zeven factoren van verlichting
- Verlichtingsfactor onderzoek naar waarheid — De zeven factoren van verlichting
- Verlichtingsfactor vreugde — De zeven factoren van verlichting
- Verschijnselen, dingen, situaties, ervaringen — Voorwaardelijke conditie
- Verstandig nadenken — Hoop, verlangen en angst
- Verwijzingen — De vier Edele Waarheden
- Vibhava tanha — De drie vormen van begeerte
- Vier heilzame verbale wilshandelingen — Koersen van handeling
- Vier hoofdbezoedelingen — De hoofdbezoedelingen
- Vier onheilzame verbale wilshandelingen — Koersen van handeling
- Vier paren — Edele personen
- Vijf gevoelens — Vermogens
- Vijf spirituele vermogens — Vermogens
- Vijfvoudige analyse van gevoel — Algemene info over gevoelens
- Voeding en hersens — Wat betekent object in meditatief perspectief?
- Voeding geven en toename — Niet vastgrijpen in het waarnemen
- Volslagen verwerpelijk — Speculatieve opvattingen, bron van verkeerde en kwade aspiraties
- Voor alles openstaan — Rechtvaardigheid
- Voor beginners is er een hoofdpagina voor de basis van meditatie — Satipatthana training
- Voor gevorderden is er een hoofdpagina voor de complete satipatthana training — Satipatthana training
- Voor wie is deze meditatie bedoeld? — Je meditatieve leven uitbreiden
- Voorbeeld externe autoriteit — De innerlijke autoriteit
- Voorbeeld in de file — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Voorbeeld innerlijke autoriteit — De innerlijke autoriteit
- Voorbeeld mobieltje — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Voorbeeld op de fiets — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Voorbeeld pathway boeddhistische training — De manier van het pad
- Voorbeeld pathway fysieke, verbale en mentale acties — De manier van het pad
- Voorbeeld pathway gras pad — De manier van het pad
- Voorbeeld pathway karrewiel sporen — De manier van het pad
- Voorbeeld pathway ongezonde levensstijl — De manier van het pad
- Voorbeeld pathway scheefgegroeide bomen — De manier van het pad
- Voorbeeld pathway vaardigheden inslijten — De manier van het pad
- Voorbeeld van de put — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Voorbij goed en slecht — De daden van een arahat
- Voorbij verdienstelijke en verkeerde daden — De heilige
- Voorkom fixatie en starheid — Grondbeginselen kalmte en inzicht
- Voorwaarden voor het in de stroom treden — In de stroom treden
- Voorwaartse richting (anuloma) — De leer van het afhankelijk ontstaan
- Vredig en onbewogen — De heilige
- Vreugde beleven in waakzaamheid — De werking van waakzaamheid
- Vriendelijkheid waarborgt geweldloosheid — De meditatie van liefdevolle vriendelijkheid
- Vrij van verleden, heden en toekomst — In het heden leven — Deel 4
- Vrij zijn van gevaar, angst en lijden — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Vrijheid — De weg en het doel
- Waakzaamheid en onderzoek naar realiteit — Geen gezweef
- Waar beginnen? — De verweven factoren van het Achtvoudige Pad
- Waar gaat het om? — Wat is stress en hoe kom je er vanaf?
- Waar te beginnen met meditatie? — De meditatie van indachtigheid
- Waarin komt het voor — Algemene info over gevoelens
- Waarnemingen hebben een functie — Niet vastgrijpen in het waarnemen
- Waarom aandacht van cruciaal belang is — Conditionering
- Waarom de Boeddha de ademhaling meditatie prijst — Waarom de ademhaling als basis meditatie?
- Waarom leert de Boeddha dat er geen zelf is? — Het zelf
- Waarom satipatthana? — De meditatie van indachtigheid
- Waarom werkt de toename inzicht tegen? — Het niet toenemen van dingen
- Wanneer het intellect stilvalt kan gewaarzijn stromen — Concept en praktijk
- Wat betekent het Pad ontwikkelen? — In de stroom treden
- Wat is dat doordringende inzicht? — Doordringend inzicht
- Wat is datgene wat we 'de geest' noemen? — Het mentaal gebied
- Wat is een goede concentratie? — Grondbeginselen kalmte en inzicht
- Wat is een object? — Jhana factoren die de vijf hindernissen opruimen
- Wat is helder begrip? — Helder begrip
- Wat is kamma? — Kamma, heilzame en onheilzame wilshandelingen
- Wat is Nibbana? — Het ongeconditioneerde
- Wat leert de Boeddha over die persoonlijkheid? — Speculatieve opvattingen, bron van verkeerde en kwade aspiraties
- Wat zijn de instructies van de Boeddha? — In meditatie niet benoemen
- Wat zijn verdraaiingen en hoe ontstaan ze? — Verdraaiingen
- Wees niet nalatig — De onvrijheid van de zintuiglijke geest
- Wegduwen en omarmen — Verlangen
- Welke verdraaiingen zijn er? — Verdraaiingen
- Werelds geluk en bovenwerelds geluk — In het heden leven — Deel 4
- Weten en kennen — Waarom de focus in inzicht meditatie ligt op weten en kennen
- Wijsheid is niet afhankelijk van iets — Het doel loslaten
- Wilshandelingen — Vergaren
- Woordenlijst — Appendix Vipassana
- Woordgroep A — Onverschilligheid of gelijkmoedigheid?
- Woordgroep B — Onverschilligheid of gelijkmoedigheid?
- Woordgroep C — Onverschilligheid of gelijkmoedigheid?
- Worden of zijn — Voorwaardelijke conditie
- Zelf initiatieven nemen — Je meditatieve leven uitbreiden
- Zelfbewustzijn — De niet vooropgezette geest
- Zelfidentificatie — Het zelf
- Zelfreflectie — Rechtvaardigheid
- Zelfvertrouwen, begrip en eigen ervaring — Zelfvertrouwen
- Zes soorten van gevoel — Algemene info over gevoelens
- Zes zintuigbases — Vermogens
- Zevenvoudige groepering van de edele discipelen — Edele personen
- Zien — De drie algemene stadia
- Zijn meditatieve wijze — De daden van een arahat
- Zintuiglijke verlangens — De vijf hindernissen
- Zo stabiel als een pilaar in een stadsmuur — De heilige
- Zorg dat het leuk blijft — Hoe vaak en hoe lang mediteren?
- Zuivere ervaringen — In het heden leven — Deel 2
Eindnoten
[1] Tijdens mijn tocht door het leven ben ik Microsoft Office ontwikkelaar geweest en zodoende heb ikzelf alles geprogrammeerd. Specialisme: MS Access en MS Word. Ik gebruik MS Access als relationele database waar o.a. alle pagina's in geregistreerd zijn. MS Word gebruik ik om de bronbestanden te maken. Van een bronbestand wordt vervolgens een HTML bestand gegenereerd (niet zoals MS Word dat doet, maar met een door mijzelf ontwikkelde omgeving). Deze twee krachtige Office toepassingen laat ik met elkaar communiceren, ze staan in verbinding met elkaar. Zeer uitgebreide en geavanceerde programmacode is de grote kracht achter het maken, managen en onderhouden van STI. Ik kan de website beheren zoals het geen enkele andere professionele website-editor dit kan.