Over mij

Wie is de schrijver achter Sleutel tot Inzicht en hoe zit het met de verantwoordelijkheid?

Inhoudsopgave

Mijn naam is Peter van Loosbroek

Geïnteresseerd in het oosten

Pelgrimstocht

Lumbini

Sarnath

Mijn naam is Peter van Loosbroek

Peter van Loosbroek, auteur van Sleutel tot Inzicht.
Peter van Loosbroek (oude foto).

Mijn naam is Peter van Loosbroek en ik ben geboren op 26 januari 1958 te Rosmalen (Noord-Brabant). Mijn ouders waren gewone, lieve, rechtvaardige en hardwerkende mensen waarvoor ik altijd heel veel respect en dankbaarheid in mijn hart meedraag.


Geïnteresseerd in het oosten

Toen ik 12 jaar was begon ik met de training in de oosterse krijgskunst (Wado Ryu Karate Do, de Weg van Vrede en Harmonie). Na een aantal jaren besloot ik nader te onderzoeken wat nu het verband was tussen de krijgskunst en Zen boeddhisme. Maar ik vond geen duidelijkheid, geen duidelijke instructies van een Leraar; wel over hoe 'het geluid van één klappende hand klinkt' en over 'niet weten'. Ik zocht naar 'de Leraar', maar kon hem niet vinden. En ik richtte me vervolgens op het Tibetaans boeddhisme. Daar ik erg praktisch ben ingesteld, kwam mijn hart enorm in botsing met de riten en ceremonies[1] die ik daarin aantrof. Dit was zeker niet de Leraar die ik zocht.

Rond 1978 kwam ik op het spoor van het oorspronkelijke boeddhisme — het Theravada — hetgeen 'school van de ouderlingen' betekent.

In 1984 startte ik officieel mijn eigen sportschool die ik tot medio 2009 runde. Ik gaf er les aan volwassenen en aan kinderen. In totaal heb ik 40 jaar lang getraind en meer dan 30 jaar deze kunst onderwezen. Karate, judo, aikido etc., zijn correct gezegd geen vechtsporten, maar krijgskunsten. De Japanse verzamelnaam voor deze oosterse krijgskunsten is 'budo' hetgeen 'zelfoverwinning' betekent. Niet een ander overwinnen, maar iets in jezelf. Wanneer mensen een probleem hebben, wordt vaak naar anderen gewezen. Vaak zijn externe dingen 'mede verantwoordelijk', maar uiteindelijk moet het probleem bij jezelf ontdekt en opgelost worden. Eerlijk naar jezelf kijken en je misslagen willen zien, creëert de mogelijkheid tot verbetering en vernieuwing. Dat geldt niet alleen voor iemand die een krijgskunst beoefend, maar voor iedereen.

Ook in het Theravada boeddhisme is jezelf overwinnen iets essentieels. Zo is er het volgende vers in de Dhammapada:

103. Iemand kan duizend maal duizend mensen in de strijd overwinnen, maar degene die zichzelf overwint is de grootste overwinnaar op elk slagveld.

yo sahassam sahassena sangame manuse jine ekam ca jeyyam'attanam sa ve sangamajuttamo

De overwinning op jezelf overtreft de overwinning op duizend anderen in de strijd.

Geïnspireerd door het Theravada boeddhisme, reisde ik met vrienden in 1994 naar Sri Lanka om een maand in een klooster te verblijven. Samen met onze Sri Lankaanse vrienden (monniken en lekenvolgelingen) trokken we door Sri Lanka. Bij de BPS (Buddhist Publication Society) kocht ik zoveel boeken die ik maar kon dragen. Het waren boeken van vooraanstaande monniken — twee grote tassen knettervol. Toen kon ik me echt gaan verdiepen in de Leer en vanaf die tijd ging het in een sneltreinvaart.

Mediterende jonge monniken (samanera's) in Sril Lanka
Mediterende jonge monniken (samanera's).

Het skelet in die glazen kast (links op de foto) was van een vrouw die in de keuken van de tempel had gewerkt. Ze had gezegd dat als ze dood was, de monniken haar skelet mochten gebruiken als meditatie object. Maar ze hadden de kast iets te klein gemaakt en haar skelet paste er niet helemaal in. Om het passend te krijgen hebben ze de voeten naast de benen gezet. Grappig hè?!

Pelgrimstocht

In 1996 organiseerde ik een boeddhistische pelgrimstocht en nam m'n vrienden mee. We hebben een maand rondgetrokken in het land waar de Boeddha over de stoffige binnenwegen van noordoost India liep... Hoewel ik altijd onuitsprekelijk gelukkig ben, zijn dit de mooiste momenten uit mijn leven.

Er liggen een aantal foto's van de pelgrimstocht te wachten om gescand te worden. Komt nog... Het is geweldig en heel erg motiverend. Hier alvast wat inspiratiemateriaal.

Lumbini

De Boeddha is geboren in Lumbini, in Nepal. Het dorpje ligt net over de grens van India. In de verte is de Himalaya te zien.

Lumbini, de geboorteplek van de Boeddha.
Lumbini, de geboorteplek van de Boeddha.

Sarnath

De Dharmaradjika Stupa in het hertenpark van Isipatana, het huidige Sarnath, markeert de plek waar de Boeddha voor het eerst de S56-011 — Dhamma Cakka Ppavattana Sutta — Het in beweging zetten van het Wiel der Wet predikte.

De Dharmaradjika Stupa markeert de plek waar de Boeddha voor het eerst predikte.
De Dharmaradjika Stupa markeert de plek waar de Boeddha voor het eerst predikte.

Zie ook

Eindnoten

[1] Veel zaken in het Tibetaans boeddhisme staan lijnrecht tegenover het Theravada boeddhisme. Zie o.a. silabbata paramasa en paramasa. Bekijk ook eens It018 — Sanghabheda Sutta — Verdeeldheid in de Sangha, waar de Boeddha waarschuwt. Raadpleeg ook eens anantarika kamma.