Tanto Dori

Mesverdediging

Algemene toelichting

Nr Ontwikkeld door
Nr. 1 Suzuki / Ohtsuka
Nr. 3, 5 en 7 Marjo en Peter van Zutphen
Nr. 2, 4 en 6 François Sabel en Ingmar de Groot

Beschrijving Tanto Dori

Nr. 1

Aanvaller
Links voor. Maak met je rechterbeen een stap naar voren en maak een steek van boven met rechts.

Verdediger
Links voor. Ontwijk naar links en pak met je linkerhand de rechter hand van de aanvaller (ga met de beweging van de aanvallende hand mee). Maak met rechts een stoot op de kin. Grijp daarna ook met je rechterhand de rechterhand van de aanvaller. Breng de aanvaller uit balans door de rechterarm van de aanvaller naar buiten te brengen. Maak vervolgens met rechts een mawashi geri op de maag en plaats je rechterbeen -- zonder het eerst op de grond te plaatsen -- achter het voorste been van de aanvaller en werp de aanvaller. Maak, wanneer de aanvaller is gevallen, een armklem met gebruikmaking van je rechterknie. Maak de techniek af met een shuto rechts op de neus van de aanvaller.

Nr. 2

Aanvaller
Links voor. Maak met je rechterbeen een stap naar voren en maak een steek chudan met rechts.

Verdediger
Links voor. Maak een ontwijking naar links in shiko dachi. Blokkeer met de handrug van je linker hand de bovenarm van de aanvallende arm. Pak gelijktijdig met je rechterhand de rechterpols van de aanvaller. Tik ter afleiding met je rechtervoet tegen het scheenbeen van de aanvaller en volg direct, na het terugtrekken van het been, met een linker shuto uchi op de maag van de aanvaller. Pak nu ook met je linkerhand de pols van de aanvallende arm vast. Maak vervolgens ruimte door de vastgegrepen arm omhoog te tillen zodat je er links onderdoor kunt stappen. Stap dan door met rechts naar achteren en plaats je rechterknie op de grond terwijl je de aanvaller werpt.

Nr. 3

Aanvaller
Links voor. Maak met je rechterbeen een stap naar voren en maak een steek chudan met rechts.

Verdediger
Rechts voor. Maak een nagashi beweging naar rechts. Pak met je linkerhand de rechterhand van de aanvaller en maak tegelijkertijd met rechts een empi op de kin. Pak nu met beide handen de rechterhand van de aanvaller vast en maak een ronde beweging omhoog en naar rechts.Trek de aanvallende arm onder je linker oksel en ga rustig zitten door eerst je linkerbeen van je weg te zetten; stap daarna pas met rechts wat bij, dan weer met links etc., totdat je op de grond zit. Met je rechterhand houdt je steeds de klem erop. Ook terwijl je (tijdens het afsluiten van de techniek) van de aanvaller wegdraait. Pak het mes af omdat dat in deze situatie goed kan.

Nr. 4

Aanvaller
Links voor. Maak met je rechterbeen een stap naar voren en maak met rechts een snijdende, cirkelvormige beweging (vanaf je linkerzijde naar rechts, naar buiten dus) naar de hals van de verdediger.

Verdediger
Links voor. Ontwijk iets naar links, stap een klein beetje in en maak een dubbele blok; links uchi harai, rechts haishu harai. De uchi harai is het meest dichtbij je eigen gezicht. Haal je rechterhand naar je toe om de pols van de aanvallende arm te kunnen grijpen. Pak vervolgens met beide handen de hand van de aanvallende arm en buig deze naar binnen en zet wat spanning op de arm. Maak een mawashi geri met rechts op het gezicht. Dan vanuit de greep de aanvaller schuin naar beneden en naar voren op de grond trekken. Pak het mes af (als dat goed mogelijk is).

Nr. 5

Aanvaller
Links voor. Maak met je rechterbeen een stap naar voren en maak een steek chudan met rechts.

Verdediger
Links voor. Maak een nagashi beweging naar links. Pak met je rechterhand de rechterhand van de aanvaller en maak met links een uraken op het gezicht. Stap met links verder in, maak een empi op de kin en strek je rechterarm onder de kin door zodat het hoofd van de aanvaller naar achteren gaat en waardoor hij uit balans raakt. Ga vervolgens met je linkerarm om de rechterarm van de aanvaller heen en pak je eigen pak vast om de klem goed aan te kunnen zetten. Beweeg de rechterarm (die nu in de klem zit) met je rechterarm omlaag zodat er een hefboom effect ontstaat. Met het terugstappen laat je je pak weer los en maak je een shuto achter de elleboog.

Opmerking